درباره کتاب مامان و معنی زندگی

  • نویسنده : سارا صفائی
  • انتشار : 1401/02/22 1:03 PM

مامان و معنی زندگی، رمانی در سبک روانشناسی است که شگفتی‌های موجود در قلب رابطۀ درمانی را می‌کاود و رویارویی نویسنده و بیمارانش را با ژرف‌ترین چالش‌های زندگی آشکار می‌سازد.

مامان و معنی زندگی

کتاب مامان و معنی زند‌گی با نام اصلی Momma And The Meaning Of Life اثر اروین د. یالوم برای اوین بار در سال 2000 منتشر شد. این کتاب که شامل داستان‌های کوتاه و نتیجه‌ی سال‌ها کار روان‌درمانی یالوم است. در کتاب مامان و معنی زند‌گی، مفاهیم و موضوعات درمانی و فلسفی در قالب روایت‌هایی شیرین آمده است.

یالوم داستان‌های کتاب را از زبان خودش مطرح کرده و با نثر روان و فارغ از پیچیدگی سعی کرده مفاهیمی چون مسئولیت، عشق و مرگ را برای عموم مردم به تصویر بکشد.

او با نگارش این داستان‌ها، خواننده‌ی کتاب را با ترس‌های ناشی از درمان که در جامعه وجود دارد روبه‌رو می‌کند و در قالب داستان مسائل پیچیده‌ی وجودی را برای انسان‌های عصر تکنولوژی توصیف می‌کند. اروین یالوم با به تصویر کشیدن فضای مسیر درمان در داستان‌هایش، درمان کردن از راه همدلی و گفت‌وگو را آموزش می‌دهد و بیمارانش را مانند پدیده‌های خارجی توصیف نمی‌کند. داستان‌های این کتاب قابل درک و دل‌نشین برای همه‌ی سلیقه‌هاست به این دلیل که قلم یالوم متاثر از سال‌هایی است که با انسان‌های زیادی رابطه داشته است. 

او در این کتاب این‌گونه نتیجه‌گیری می‌کند که کودکانی که در خانواده‌های ناکارآمد رشد می‌کنند، بیشتر آن‌ها به سختی از خانواده جدا می‌شوند، در حالی که کودکان والدین خوب و مهربان، با تعارض کمتری از آن‌ها فاصله می‌گیرند. یالوم معتقد است که یکی از وظایف والدین توانمند ساختن کودک به ترک خانه است. 

یالوم در داستان این کتاب، نشان می‌دهد که همه‌ی انسان‌ها در پشت داستان به ظاهر خشک زندگیشان، واقعیت‌هایی وسیع دارند که اگر بدون قضاوت مورد بررسی قرار گیرند؛ مشکلات خود با اطرافیان را حل خواهند کرد.

همان‌طور که خود نویسنده گفته است «کوشیده‌ام هم قصه‌گو باشم و هم معلم »، در این کتاب یک دوره‌ی آموزشی در مورد علم روانشناسی می‌گذرانیم که به هیچ وجه خسته کننده نیست. این معلم توانا، شش داستان را در شش موقیعت متفاوت روایت می‌کند. تعدادی از این داستان‌ها، در اتاق‌های روان‌درمانی و جلسات مشاوره‌ای روی داده که ممکن است هر انسانی تجربه‌ای متفاوت از آن را در طول زندگی داشته باشد. تعدادی از داستان‌ها هم روایت‌هایی از انسان‌هایی هستند که با مشکلات روحی و روانی و گاه جسمی روبه‌رو بوده‌اند. در طول داستان، در کنار تشریح این بیماری‌ها، راهکارهایی برای مقابله با آن‌ها ارائه می‌شود.

دکتر اروین د. یالوم (Irvin David Yalom)

یالوم (۱۹۳۱ تا کنون)، روانپزشک هستی‌گرا و نویسنده‌ی آمریکایی است که در سال ۱۹۶۰ در نیویورک ازرشته روانپزشکی فارغ‌التحصیل شد و سه سال بعد یعنی در سال ۱۹۶۳به تدریس در دانشگاه استنفورد مشغول شد. در دوران استادی، الگوی روانشناسی هستی گرا یا اگزیستانسیال را پایه‌گذاری کرد. یالوم در کنار تألیف آثار دانشگاهی متعدد، چندین رمان موفق نیز دارد. او موفق به دریافت جایزه انجمن روان‌پزشکی آمریکا در سال ۲۰۰۲ شد، اما عمده شهرت او بیشتر به خاطر نوشتن رمان  وقتی نیچه گریست است. 

سایر آثار داستانی و غیر داستانی وی عبارتند از:

این آثار از سایت و فروشگاه بانک کتاب ناهید قابل تهیه است.