از بهترینها و کاربردیترین کتاب برای آموزش بازیگری جلوی دوربین میتوان به کتاب " کارگاه بازیگری برای دوربین " اشاره کرد.
مل چرچر از قدیمهای دنیای سینماست. اومربی بیان است و یار و همراه بازیگران در طول پیش تولید و هنگام تولید و ضبط. نویسنده در این کتاب پیش رو با نگارشی روان نشان داده است که حس و حال بازیگران را درک میکند و میتواند به آنها یاری دهد.
در مقدمهی کتاب " کارگاه بازیگری برای دوربین " چنین آمده است:
"من زمانی بازیگر بودم و خوب میدانم که حضور جلوی دوربین بودن یعنی چه. کابوس بازیگر در شب پیش از فیلمبرداری را میشناسم و ..."
خانم چرچر پیش از شروع اموزش بازیگری جلوی دوربین ، به آموزش کارگردانی میپرداخت.
درباره زندگی و حرفهی مل چرچر در بخش معرفی نویسنده بیشتر بخوانید.
در این بخش از کتاب استاد از دریچه عدسی دوربین شروع به صحبت میکند. (کاری که اغلب در کارگاههای آموزش اصول بازیگری در سینما انجام نمیدهند.)
سپس از این حرف میزند که هر یک از شماها دارای چهرهای متفاوت، حرکت و بیان متفاوتی دارید و در نوع خود منحصربفردید. هر یک از شما روایتگر داستانیست که دیگری قطعا نمیتواند باشد.
بعد از بازیگران میخواهد که هر یک داستانی از خود تعریف کند و سایرین هم به او خوب بنگرند و خوب حس کنند و فکر کنند.
شاید از اصول بازیگری مقابل دوربین همین باشد، در نقش خود فرو رفتن!
در این بخش از کتاب، استاد میان دیالوگها میپرد و جملهای میگوید تا بازیگر به آن بیندیشد تا راحتتر بتواند آن حالت بخصوص را در چهره و حرکت خود در مقابل دوربین نشان دهد.
شاید آموزهای که در هرکتاب بازیگری مقابل دوربین یافت میشود، همین بخش کار و تمرین با بدن و بیان است. اینکه چطور بایستید، چطور بنشینید، چطور حرف بزنید، چطور فریاد بزنید، چطور راه بروید و در نهایت چطور نفس بکشید.
مثلا یکی از تمرینها در مورد چطور نشستن است. بازیگران جوان معمولا هنگام نشستن و کتاب خواندن، به جلو خم میشوند و کتاب میخوانند که این کار اشتباهیست. چراکه هم تنفس را سخت میکند هم ارتباط چشمی با دیگران نمیتوانند بگیرند. درستش این است که صاف به عقب تکیه دهید و کتاب را با آرامش و تسلط بخوانید.
این بخش از کتاب حتما برای هر کتاب بازیگری جلوی دوربین از اهمیت ویژهای برخوردار خواهد بود.
در این بخش از کتاب " کارگاه بازیگری برای دوربین" میخوانید که نگرش دوربین به صحنه مشخص میکند که چگونه به صحنه یا به بازیگر مقابلتان نگاه کنید. زاویه و اندازه نماهای دوربین، پوزیشن قرارگرفتن بازیگر، حالتهای او و مسیر نگاه او را تعیین میکند.
در این بخش از آموزش بازیگری جلوی دوربین یاد میگیرید که چطور باید از خوتان دور شوید و به نقش نزدیک شوید. استاد میگوید این مرحله میتواند اعصاب خردکن باشد. پس پیش از رفتن در این مرحله خوب تمرین تنفسی را انجام دهید و آنچه قرار است اتفاق بیفتند را با خود مرورکنید. چون سر صحنه فرصتی برای تمرین و تحلیل وجود ندارد، بلکه باید به دوربین و وسایل فنی و اشارات کارگردان توجه کنید.
این بخش کتاب مختص کارگاه یک ساعته مایکل کین(Michael caine) است. مایکل کین بازیگر هشتاد و هشت ساله اهل انگلیس است که تا بحال دو بار اسکار بهترین بازیگری را از آن خودش کرده است.
مایکل کین بر این باور است که: " تئاتر هنر کنش و سینما هنر واکنش(نمای نزدیک) است و این چیزی است که بازیگران نباید فراموش کنند.
دو ربین بهترین دوست بازیگر است اما سر صحنه فیلمبرداری، باید کلا آن را نادیده بگیرد.
آقای کین در این کارگاه دربارهی هنر بازی در کلوزآپ و اکستریم کلوزآپ صحبت میکند.
دربارهی رابطهی بازیگر با دوربین و نشانههای سرصحنه فیلمبرداری و سایر بازیگران صحبت میکند.
بخش انتهای کتاب " کارگاه بازیگری برای دوربین "
بخش آخر اصول بازیگری مقابل دوربین به تمرین و تحلیل صحنهی سه فیلم اختصاص یافته است.
فیلم سکوت اثر اینگمار برگمن(1963) ، فیلم خورشید جاودانه یک ذهن بی نقص اثر چارلی کافمن(2004) و فیلم باغبان جاودان اثر جان لو کاره (2005) .
نویسنده : مل چرچر
مترجم : مسعود مدنی
انتشارات : تابان خرد
مشخصات نشر : تهران، سال 1395
تعداد صفحات : 77 صفحه ، مصور
مقدمه
پنج کارگاه
کارگاه " مایکل کین"
تمرین و تحلیل سه فیلم سینمایی
برای یادگیری اصول بازیگری سینما بدون تردید به این کتاب نیاز پیدا خواهید کرد.
کتابی کم حجم با قیمتی مناسب و بسیار کارساز 😊
برای خرید کتاب فقط کافیست لینک زیر را لمس کنید:
کتاب کارگاه بازیگری برای دوربین
1984
2. آموزش مسایل جنسی به کودک و نوجوان
اگر تجربهای در زمینه بازیگری برای دوربین و کارگاههای اموزش بازیگری جلوی دوربین داشتید، برای ما از تجربیاتتون بنویسید.
و اگر کتابی در همین حوزه اصول بازیگری مقابل دوربین خوانده اید، اسم کتاب و نویسنده را برای ما بنویسید.