معرفی کتاب : تئوری های طراحی گرافیک یا طراحی گرافیکی

  • نویسنده : مینا به کار
  • انتشار : 1400/05/03 3:36 PM

معرفی کتاب : تئوری های طراحی گرافیک یا طراحی گرافیکی

در تعریف طراحی گرافیک آمده است:

خلق یا سامان دادن مجموعه ای از نشانه های تصویری برای انتقال مفهوم یا پیام یا اطلاعاتی در جهت هدفی مشخص.

درواقع طراحی گرافیک یک اصطلاح عام است برای طراحی ترکیبی از حروف، تصویرسازی، عکاسی و چاپ. این اصطلاح بعد از جنگ جهانی دوم رایج شد.

بعد از صنعت چاپ و کاغذسازی در انقلاب صنعتی (قرن نوزدهم) طراحی گرافیکی به وجود آمد. اینگونه امکان استفاده از تزیینات و  تصاویری جدید همراه با متن خلق شد. هنرمندان گرافیک و نقاش، آثار گرافیکی درخشانی از خود بجا گذاشتند.

 


ویژگی‌های کتاب تئوری های طراحی گرافیک

طراحی گرافیک از حوزه‌ی هنرهای بصریست که در سینما و تلوزیون هم کاربرد دارد. صفحه‌آرایی، تصویرسازی، طراحی برای بست‌بندی کالا، طراحی برای چاپ و انتشارات و تبلیغات از زمینه‌های اصلی کار برای طراحی گرافیک است.

این کتاب با کوشش و همت طراح گرافیک و پژوهشگر جوانی به نام هلن آمسترانگ جمع آوری شده است. درواقع پیش درآمدی است بر نظریه‌های طراحی گرافیک با رویکرد تاریخی.

این کتاب شامل سه بخش است:

  • بخش نخست: دوره‌آغازین

در بخش اول کتاب دو بیانیه‌ای از فوتوریست‌ها و گروه ساختارگرا آمده است. و بعد مقالاتی از ال لیسیتزکی با عنوان       " کتاب ما" ، لازلو موهولی.ناگی با عنوان " تایپوفتو" ، جان تیشکولد با عنوان " تایپوگرافی جدید" ، بیاتریس وارد با عنوان" جام بلورین، یا چرا باید چاپ نامرئی باشد" و مقاله‌ای " درباره‌ی تایپوگرافی" از هربرت بایر.

  • بخش دوم: دوران شکوفایی

در این کتاب به طور مستقیم آموزش طراحی گرافیک وجود ندارد. اما با پرداختن بر نظریه‌ها و روند تاریخی طراحی گرافیکی و نمونه‌های تصویری که وجود دارد کمی با انواع و مراحل طراحی گرفیک آشنا می‌شوید.  

این بخش شامل مقالات زیر است:

_گرید و فلسفه‌ی طراحی نوشته‌ ژوزف مولر براکمان

_طراحی خوب اعتبار کار است نوشته‌ی پل رند

_آموختن از لاس وگاس، سمبولیسم فراموش شده‌ی فرم معماری نوشته‌ی

_شیوه‌ی من در تایپوگرافی نوشته‌ی ولفگانگ وینگارت

_تایپوگرافی به مثابه گفتمان نوشته‌ی کاترین مک کوی

_تارو پود مقاومت نوشته‌ی لورین وایلد

_تاریکی در میانه‌ی پلکان نوشته‌ی پائولا شر

  • بخش سوم: بازنمایی آینده

در این بخش به تکنولوژی و تاثیرات آن بر ساختار تفکری طراحی گرافیکی می‌پردازد. و طراحی گرافیک را بیان هنری مستقلی تعریف می‌کند که با نوع تفکر پیش از خودش فاصله دارد اینکه طراحی گرافیک را حرفه‌ای خدمت رسان می‌دانستند.

بخش سوم اختصاص دارد به مقالات زیر:

_جریان غالب زیرزمینی از استیون هلر

_طراحی و اندیشه ورزی از یان ون تورن

_آنارشی طراحی از کالو لازن

_طراح به مثابه مولف از مایکل راک

_سنگ قبر خود را طراحی کنیم از دمیتری سیگل

_مادیت زدایی از فضای صفحه‌ی نمایش از جسیکا هلفند

_طراحی کردن طراحی از کنیا هارا

_وارد/صادر، یا برنامه‌ی کاری طراحی و زیبایی شناسی معاصر از لو مانوویچ

_مقابله به مثل جهان از الن و جولیا لوپتون

 در انتهای کتاب نمونه طراحی گرافیکی در هر بخش را خواهید دید که اینگونه با انواع طراحی گرافیک آشنا می‌شوید. هرچند نمونه‌ها بسیار نیستند اما به قدر کفایت آشنایی با مراحل طراحی گرافیک در مجال اندک کافی بنظر می‌رسد.

 


مشخصات کتاب تئوری های طراحی گرافیک

عنوان اصلی: Graphic design theory: readings from the field

عنوان فارسی: مهم‌ترین تئوری‌های طراحی گرافیک

عنوان روی جلد:    تئوری‌های طراحی گرافیک

گردآوری: هلن آرمسترانگ (Helen Amstrong)

مترجم: مرجان زاهدی

انتشارات: مشکی

تعداد صفحات: 216 صفحه

تعداد فصول: 3 بخش

 

برای خرید کتاب " تئوری‌های طراحی گرافیک" کافیست لینک زیر را لمس کنید:

خرید کتاب تئوری های طراحی گرافیک

 


نظرات

اگر گرافیست هستید یا علاقه‌مند به گرافیک این کتاب را باید بخوانید. برای شروع کار طراحی گرافیکی و رشد در مسیر طراح گرافیک بودن ، خواندن تاریخ و نظریه‌های گرافیک ضروریه.

اگر این کتاب را خواندید نظرتان را برای ما بنویسید 😊

اگر کتاب مشابهی در حوزه گرافیک می‌شناسید معرفی کنید. 😊

 


کتاب‌های مرتبط:

  1. کارگاه بازیگری برای دوربین

  2. ریتم در موسیقی

  3. تاریخ هنر دامیز


کتاب‌های پیشنهادی:

  1. تکه‌هایی از یک کل منسجم

  2. آموزش مسایل جنسی به کودک و نوجوان

  3. هنرظریف رهایی از دغدغه ها

 

 


کتاب‌های کودک و نوجوان:

  1. خاطرات یک بی عرضه

 


اگر به رمان علاقه دارید:

  1. 1984

  2. قلعه حیوانات

  3. کوری