ایکیگای راز ژاپنی ها در داشتن عمر طولانی و زندگی شاد

  • نویسنده : مینا به کار
  • انتشار : 1400/06/17 3:13 PM

ایکیگای

 راز ژاپنی ها در داشتن عمر طولانی و زندگی شاد 

 

جاودانگی، دارو/شربت عمر جاویدان، جنگ با نیستی، همیشه بودن و ماندن و ...

در اسطوره ها و افسانه‌ها زیاد از این داستان‌ها شنیدیم. شهری که دارو/شربت عمر جاویدان می‌فروشند. افراد یا می‌نوشند یا به بدن می‌زنند. اما داستان همیشه در مورد چگونگی خرید دارو یا شربت جاودانگی بوده، هرگز نفهمیدیم که اثر داشته یا نه!

 

براستی میل بشر به جاودانگی از کجا می‌آید؟

چرا بشر خواهان عمری طولانی و همیشگی است؟

شما چطور؟ میل به جاودانگی دارید؟

هر وقت چنین داستانی را می‌خواندم یا می‌شنیدم بیشتر به این فکر می‌کردم که عمر طولانی داشتن چندان مهم نیست، اینکه چگونه عمر را بگذرانیم مهم‌تر است. چگونگی زندگی به مراتب اهمیت بیشتری دارد نسبت به تعداد سال‌هایی که قرار است باشیم. اگر شما هم با من هم‌فکرید تا آخر این مقاله همراهم باشید.

وقتی به دنبال راز عمر طولانی باشید حتما به کتاب ایکیگای برمی‌خورید. پژوهش بسیار عالی که دو نویسنده اسپانیایی ساکن ژاپن انجام دادند و در نهایت کتابی به نام ایکیگای تدوین کرده اند. کتابی که با مصاحبه با افراد دارای عمر طولانی و سرزنده در منطقه‌ای در ژاپن نوشته شده است.

این دو نویسنده با دغدغه‌ای مشترک، ایکیگای ، همان راز عمر طولانی را پیدا کردند و به سراغش رفتند. مفهومی که برای دنیای غرب ناآشنا بوده و هست. البته در معنای دیگر، لوگوتراپی شبیه این مفهوم ژاپنی، موجود بوده است اما با پژوهش و کنکاش بیشتر به عمق و گستردگی مفهوم ایکیگای پی بردند.

 

ایکیگای (生き甲斐 ) چیست؟

ایکیگای در لغت به معنای "همیشه مشغول بودن" است. درک این معنا برای ما شاید کمی دشوار است. برای مایی که هر روز نگاه به تقویم می‌کنیم و دودوتا چهارتا می‌کنیم و منتظر روز بازنشستگی‌مان هستیم تا دوره‌ی کار تمام شود تا بعد برویم سراغ کاری که دوست داریم، غافل از اینکه آن زمان دیگر ذوق وشوق جوانی برایمان باقی نمانده و بعد آهی بلند یا زیر لب می‌کشیم و می‌گوییم: این بود زندگی! به این زندگی مشکلات و بیماری‌ها و گرفتاری‌های گریز ناپذیر را هم علاوه کنید.

آیا براستی این زندگی بسیاری از ما نیست!؟

پس عشق، شادی، شور کجاست؟

نه اینکه تنها درک و داشتن عشق و شادی معنای زندگی است؟ پس چه شد؟ آیا باید منتظر بنشینیم تا از آسمان یا کسی آن را به ما ببخشد؟!

در کتاب ایکیگای تجربه‌ی زیست آدم‌هایی در روستای کوچکی را می‌خوانیم که هم عمر طولانی دارند و هم شاد می‌زی‌اند و ایکیگای رمز این شاد زیستن است.

 

روستای طول عمر

معروف است که طولانی‌ترین زندگی‌ها به روستایی به نام اوگیمی در شمال جزیره اوکیناوا منطقه‌ای در ژاپن، اختصاص دارد. ظاهرا شربت جاودانگی را باید از اینجا خرید! از هر 100.000 نفر بیش از2000 نفر از آنان بیش از 100 سال عمر دارد.

در طول کتاب با دو نویسنده همراه می‌شویم و تجربیات زیست یکساله‌اشان را در آن روستا می‌خوانیم.

آن‌ها به دنبال راز عمر طولانی این مردمان بودند و به نتایجی جالبی رسیدند.

 

وقتی از خودم می‌پرسم که دلایل یا راز و رمز یا شربت عمر طولانی چه چیزهایی می‌تواند باشد، به این پاسخ‌ها می‌رسم:

  • احتمالا تغذیه خوب
  • شرایط اجتماعی_سیاسی خوب
  • وضعیت اقتصادی خوب و با ثبات

اما بیشتر که فکر می‌کنم باز هم سوالم همچنان باقی است. اینکه حتی در شرایط خوب هم، چگونگی مهم است. عشق و شادی و شور و شوق چطور دوام می‌یابد و آن راکجا باید جست؟

شیوه‌ی زندگی مردمان اوکیناوا این چگونگی را نشان می‌دهد. نویسندگان از بدو ورودشان می‌گویند. اینکه چطور مانند برادر و دوستی دیرآشنا برخورد کردند. افرادی با سن بالا اما همواره شاد و و سرزنده درحال جشن و خوش‌آمدگویی گرم. از دلایل ظاهری این روحیه بالا می‌توان به تغذیه و آب و هوای حاره‌ای اشاره کرد. اما چه چیزی منجر به این روحیه شاد و عمر طولانی می‌شود.

آیا اگر تنها به تغذیه خود توجه کنیم و در منطقه‌ای با آب و هوای خوب کوچ کنیم، می‌توانیم همواره شاد و طولانی زندگی کنیم؟

 

ایچاروباچود

وقتی نویسندگان با مسن‌ترین فرد روستا مصاحبه می‌کنند درمی‌یابند که چیزی قوی‌تر از این منابع طبیعی در جریان است. این شادی و سرزنده‌گی در نقاط دیگر جهان غیر معمول است اما در اینجا جاری‌ست.

مردمان روستا به اصلی باور دارند که به آن ایچاروباچود می گویند. ایچارو باچود یعنی اینکه: با همه مثل برادر رفتار کن، حتی اگر قبلا او را ندیده‌ای.

این رسم در جایی از جهان جاری‌ست که در جنگ جهانی دوم بیش از دویست هزار نفر کشته‌ داشته‌اند.

هر چه بیشتر در مورد روستا و مردمانش می‌فهمیم بیشتر این عمر طولانی و شادی و نشاط جاری ما را دچار حیرت می‌کند.


از جمله دلایل عمر طولانی همراه با شادی و سرزندگی موارد زیر است:

  1. یوئی مارو

یوئی مارو یعنی کار تیمی. ساکنین این روستای کوچک خود را بخشی از جامعه می‌دانند. و برای داشتن این حس از کودکی کار تیمی را تمرین کرده‌اند. بنابراین کمک کردن به یکدیگر برای آن‌ها به شکل یک عادت رفتاری درآمده است.

  1. موآی

تشکیل پیوندهای صمیمی و دوستانه با علایق مشترک در اجتماعات کوچک. به گونه ‌ای که همه‌ی اعضا احساس تعلق و امنیت می‌کنند. همچنین حمایت مالی از یکدیگر که منجر به کاهش استرس و احساس حمایت می‌گردد.

  1. تغذیه

سبک وشیوه‌ی غذا خوردن ساکنین روستا(کم خوری)، مصرف آب پاک و روان، خوردن میوه شیکواسا، میوه‌ای شبیه به لیمو، ماهی ، سبزیجات و ...که سرشار از آنتی اکسیدان است، در حفظ سلامتی کمک کرده است.

  1. آب و هوا

آب و هوای حاره‌ای و مصرف اکسیژن در میان تپه‌های سرسبز از عوامل دیگر سلامتی افراد و طول عمر است.

  1. تحرک روزانه

ورزش کردن منظم یا فعالیت‌های بدنی روزانه از دیگر عوامل حفظ سلامتی است.

  1. ایکیگای

در مرکز همه‌ این عوامل یاد شده همین ایکیگای است که موتور محرک صدساله‌ها برای برگزاری مراسم‌های شادی‌ست. رمز و راز  عمر طولانی و شاد زیستن.

 

کتاب ایکیگای

در فصل اول کتاب با عنوان " هنر جوان ماندن، وقتی به سوی سالخوردگی می‌رویم" با این سوال شروع می‌شود:

دلیل شما برای زندگی کردن چیست؟ و به دلایل مشترکی که منجر به عمر طولانی همراه با شادی و سلامتی می‌شود، در مناطق آبی رنگ می‌پردازد.

در همین ابتدای کتاب ما را به چالشی سخت می‌اندازد. دلیل شمردن در بسیاری از امور شاید ساده باشد اما در مورد زندگی خودمان سوال بسیار دشواری است. دلیل زندگی، چه می‌تواند باشد!؟ اهداف، برنامه‌ها، رسالت یا ...؟ در مباحث فلسفی از هدف غایی یا علت وجودی صحبت به میان می‌آید. شاید این همان ایکیگای باشد.

در نظر ژاپنی ها همه ایکیگای دارند. افرادی آن را یافتند و افرادی دیگر در جستجوی آنند و سایرین غافل از آن. ایکیگای همان دلیل پنهان در عمق وجود ما است که هر روز صبح بیدارمی‌شویم و به ما احساس رضایت و معنا می‌‌دهد.

عده‌ای ایکیگای را در کمک کردن به دیگران معنا می‌کنند، عده‌ای دیگر نداشتن استرس و آرامش و عده‌ای دیگر داشتن روابط عمیق دوستی گسترده میان دوستان معنی می‌کنند. 

 

کتاب ایکیگای ما را راهنمایی می‌کند تا ایکیگای پنهان خود را کشف کنیم. در این راستا 4 مولفه کلیدی و حیاتی را باید شناسایی کنیم و بدان آگاه باشیم:

  1. شوق ما در چیست؟
  2. حرفه ما چیست؟
  3. ماموریت خود را چه می می‌دانیم؟
  4. در چه چیزهایی تخصص داریم؟

قبل از خرید و خواندن کتاب به این سوالات پاسخ دهید. بعد کتاب را بخوانید. با توجه به راهنمایی‌های کتاب درمی‌یابید چند درصد خود را می‌شناخته‌اید! همان ایکیگای شماست.

 

برای خرید کتاب ایکیگای لینک زیر را لمس کنید:

خرید کتاب ایکیگای

 

مشخصات ظاهری کتاب نشر ثالث

عنوان اصلی:   生き甲斐

عنوان انگلیسی :   Ikigai

عنوان فارسی: ایکیگای

نویسندگان: هکتور گارسیا، فرانچسک میرالس

مترجم: گلی نژادی

جلد : گالینگور

تعداد صفحات:145     

تعداد فصول: 9

خرید کتاب ایکیگای