لیست بهترین کتاب کودک و نوجوان شورای کتاب کودک

  • نویسنده : مینا به کار
  • انتشار : 1400/10/18 5:48 PM

لیست بهترین کتاب کودک و نوجوان شورای کتاب کودک

مقاله زیر شامل معرفی یازده کتاب برتر کودک و نوجوان ، توصیه و تشویق شده شورای کتاب کودک در سال 1398 و برنده جوایز کتاب کودک است.

_ چیکار کنم تا بچه م کتابخون بشه؟

_ چرا بچه م درس خون نیست؟

_ چیکار کنم بچه م کتابارو پاره نکنه؟

اینا صحبت‌ها و نگرانی‌های بسیاری از والدین است. آن‌ها فراموش کردند که کتابخوان شدن ارتباط عمیقی با کودکی دارد. حتی برخی از پزشکان معتقدند که دوران جنینی یکی از دوران بسیار مهمی از زندگی آدمی‌ست. بنابراین بسیار توصیه می شود که زنان در دوران بارداری بسیار کتاب بخوانند و موسیقی خوب گوش بدهند.

یکی دیگر از عوامل گرایش کودکان به کتاب و کتابخوانی ، کتابخوان بودن والدین آنهاست. یعنی هرچه کودک در دست پدر و مادر خود بیششتر کتاب ببیند بیشتر در نوجوانی و جوانی علاقه مند به مطالعه و کتابخوانی خواهد شد.

قرار گرفتن جایگاه کتاب یا همان کتابخانه هم از عوامل مهم علاقه کودکان به کتابخوانی است. یک نگاهی به خانه خود بیاندازید! کتابخانه‌تان کجاست؟ آیا در پستویی در اتاق خواب است یا در اتاق پذیرایی و در مقابل دید همگان؟

جایگذاری کتاب در خانه نشان دهنده ارزش کتاب در خانه و خانواده است.

از دیگر عوامل علاقه‌مندی کودکان به کتاب و کتابخوانی ، خواندن و داشتن کتاب‌های خوب است.

 


کتاب‌های کودک و نوجوان که دارای ویژگی‌های زیر نباشد، کودکان را علاقه‌مند نگه می ‌دارد

  1. کتاب‌های دارای تبلیغات سیاسی یا مذهبی
  2. کتاب‌هایی با محتوای نصیحت گونه و امر و نهی
  3. کتاب‌هایی دارای مفاهیم فحش و ناسزا
  4. کتاب‌هایی که کودک را دعوت به سکوت یا نشستن یا برچست زدن می‌کند.
  5. کتاب‌هایی که تبلیغ کلیشه‌های سنتی زندگی می‌کند که با واقعیت جامعه فاصله دارد.
  6. کتاب‌هایی که کودک را سرزنش می‌کند و به او احساسی از گناه می‌دهد.

ویژگی های کتاب خوب برای کودکان

  • کودک را در کنجکاوی‌هایش همراهی کند.

  • دایره لغات کودک را افزایش دهد.

  • حواس پنجگانه او را تهییج و تقویت کند.

  • آهنگین و ریتمیک باشد.

  • مطالب جدید و جذاب بیاموزد.

  • دارای تصاویر جذاب و مناسب سنی کودک باشد.

بانک کتاب ناهید در تقسیم‌بندی کتاب‌های کودک و نوجوان ابتکار تازه‌ای کرده است. به این صورت که کتاب‌های مناسب برای کودکان زیر هشت سال را در زیر دسته موضوعی داستان کودک نوشته است و کتاب‌های مناسب برای کودکان بالا هشت سال را داستان و رمان نوجوان دسته بندی کرده است.

به این معنا که داستان کودک شامل کتابهایی ست که بزرگسالان برای کودک باید بخوانند اما داستان و رمان نوجوان ، مختص کودکانی ست که خودشان می‌توانند بخوانند.

 


یازده کتاب برتر برای کودکان 8 تا 15 سال مورد تایید شورای کتاب کودک

بهترین کتاب برای نوجوانان

 

  • گنج ناخدا باراکودا

  • ناخدا باراکودا آخر دنیا

  • ناخدا باراکودا پادشاه مرده ی تورتوگا

نوشته یانوس کامپوس نویسنده اسپانیایی، با ترجمه سعید متین از انتشارات هوپا که در سال 1398 جزو آثار برگزیده شورای کتاب کودک شده است.

داستان از زبان یک پسر یازده ساله‌ی موفرفری قرمز بیان می‌شود. ماجرا درباره دزدان دریایی است که برای پیدا کردن گنج به جزیره‌ای می‌روند اما آنجا چیز غیرعادی ای پیدا می‌کنند و ...

داستان لحن و بیانی خنده دار دارد، پرماجرا و عجیب و غریب است.

برای خرید این کتاب از بهترین نمونه‌های کتابهای کودک و نوجوان کافیست به لینک زیر بروید.

خرید کتاب گنج ناخدا باراکودا

خرید کتاب ناخدا باراکودا آخر دنیا

خرید کتاب ناخدا باراکودا پادشاه مرده ی تورتوگا

 


 

  • یک دقیقه بعد از نیمه شب

کتاب یک دقیقه بعد از نیمه شب نوشته سارا کروسان با چاپ نشر افق یکی از بهترین کتاب ها برای نوجوانان است که به درک عمومی خانواده‌های محکوم به اعدام کمک می‌کند. خانم کروسان این کتاب را تحت تاثیر مستندی درباره زندگی ادوارد ارل جانسون نوشته است.

داستان درباره‌ی پسری است که ده سال پیش برادرش مرتکب قتل شده و اکنون محکوم به اعدام است. حال او می‌رود که برادر خود را قبل از مرگ ببیند. این داستان شامل احساسات و امیدهایی‌ست که فقط یک شب دوام دارد. پسری در خانواده‌ای گرفتار در فقر و بی مسولیتی والدین. کتاب با زبان شعرگونه روایت شده است.

سارا کروسان نویسنده رمان‌های نوجوانان است که به سبب کتاب‌هایش برنده جوایز متعددی شده است. این کتاب با عنوان اصلی Moonrise  اولین بار در سال 1398 با عنوان یک دقیقه بعد از نیمه شب با ترجمه کیوان عبیدی آشتیانی توسط نشر افق به چاپ رسید و بعد توسط نشر هوپا با عنوان ماه خاموش با ترجمه بیتا ابراهیمی منتشر شد.

برای خرید این کتاب از بهترین نمونه‌های کتابهای خوب برای کودک و نوجوان کافیست به لینک‌های زیر بروید.

خرید کتاب یک دقیقه بعد از نیمه شب

خرید کتاب ماه خاموش

 


  • وزن آب

کتاب وزن آب با عنوان اصلی The weight of water  اولین رمان سارا کروسان است که در سال 2013 هم موفق به دریافت جایزه CBI  همچنین نامزد نهایی مدال کارنگی شده است.

کتاب وزن آب درباره سفر مادر و دختری است که به جستجوی عشق از دست رفته به انگلیس مهاجرت می‌کنند. سفری که دختر دوازده ساله خود را در آن بیش از پیش تنها می‌یابد. تا این‌که فقط و فقط شنا کردن او را از تنهایی نجات می‌دهد. داستان، داستانی اجتماعی_روانشناسانه است که جزییات بحران‌های زندگی دختر نوجوان را روایت می‌کند. رمانی بی‌نظیر عاطفی و عمیق. یکی دیگر از ویژگی‌های درخشان کتاب زبان شعرگونه آن است. نویسنده کتاب سارا کروسان در مصاحبه‌ای می‌گوید : "نوشته های معمولی خود را مستقیم در کامپیوتر تایپ می‌کنم ولی شعرها را ابتدا روی کاغذ می‌نویسم بعد تایپ می‌کنم. نمی‌دانم فرق این دو در چیست اما شاید شعر قدرت بسیاری می‌طلبد."

نویسنده کتاب فصل "قلعه کنیل ورث" را در کتاب وزن آب بیشتر دوست دارد. او می‌گوید: "اگر می‌خواهید کسی را به جایی خیلی عاشقانه ببرید این قلعه را پیشنهاد می‌کنم."

بخشی از کتاب :

وقتی مامان گفت

می‌رویم انگلیس

فکر نمی‌کردم این‌طور تنها بشوم.

می‌دانستم تفاوت‌هایی دارم،

و خارجی‌ام.

...

برای خرید این کتاب از بهترین نمونه‌های کتابهای کودک و نوجوان کافیست به لینک زیر بروید.

خرید کتاب وزن آب

 


 

  • واقعیت از زبان میسون باتل

یکی دیگر از بهترین کتابها برای نوجوانان ، کتاب واقعیت از زبان میسون باتل با عنوان اصلی  The truth as told by Mason Buttle   نوشته لسلی کانراست. داستان روایت پسری درشت هیکل است که اختلال یادگیری دارد. او در خواندن و نوشتن مشکل دارد، از اینرو مورد نیش و کنایه دوستانش واقع می‌شود. او پسری خوش قلب و مهربان و صادق است. داستان از آنجا شروع می‌شود که جسد صمیمی‌ترین دوستش در باغ اینها پیدا می‌شود و میسون کل ماجرا را مو به مو تعریف می‌کند اما همچنان پلیس‌ها حرف او را باور نمی‌کنند. او دوست ریز جثه‌ای پیدا می‌کند که همچون خودش مورد تمسخر دیگر همسالان است. بنابراین باهم راه‌های زیرزمینی و مخفی درست می‌کنند تا اینکه ناگهان این دوستش هم گم می‌شود و دردسرهای او بیشتر می‌شود و اتهامش سنگین‌تر...

کتاب داستانی را روایت می‌کند که سراسر از امید و نجات و دوستی می‌گوید. از دیگر ویژگی‌های بارز کتاب می ‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درک مفاهیمی چون دوستی، عشق و وفاداری
  • ارزش صداقت و عدالت
  • درک مرگ و غم و سوگواری
  • دفاع از حق خود و تشویق به صحبت کردن با افراد مورد اعتماد

 

این کتاب با عناوین مختلف توسط سه مترجم در سه انتشاراتی مختلف به چاپ رسیده است.

کتاب واقعیت از زبان میسون باتل توسط بیتا ابراهیمی ترجمه و توسط نشر افق به چاپ رسیده است.

حقیقت از زبان میسون باتل با ترجمه مهدیس بهنیا توسط نشر ابوعطا منتشر شده است.

حقیقت آنطور که میسون باتل گفت توسط فرح بهبهانی ترجمه و نشر پیدایش آن را چاپ کرده است.

این کتاب  موفق به دریافت جوایز متعددی از آن جمله : جایزه‌ی کتاب خانوادگی اشنایدر در سال 2019 ، کتاب برگزیده سال پابلیشرز ویکلی در سال 2018  و کتاب سال کرکس ریویو در سال 2018 شده است.

برای خرید این کتاب از بهترین کتاب برای نوجوانان کافیست به لینک زیر بروید.

 

خرید کتاب واقعیت از زبان میسون باتل نشر افق

خرید کتاب حقیقت از زبان میسون باتل نشر ابوعطا

خرید کتاب حقیقت آنطور که میسون باتل گفت نشر پیدایش

 


  •  مجموعه سه جلدی آخرین بازماندگان

  • ویروس چشم قرمز : جلد اول
  • اتحاد سیاه دلان : جلد دوم
  • منطقه آبی : جلد سوم

کتاب ویروس چشم قرمز ، اتحاد سیاه دلان و منطقه آبی مجموعه  سه جلدی آخرین بازماندگان است. این کتاب نوشته پیرز توردی، را مریم منتصرالدله ترجمه کرده و توسط نشر افق به چاپ رسیده است.

داستان در سرزمینی روایت می‌شود که حیوانات یکی پس از دیگری از بین می‌روند. پسری به نام کستر که در مرکز نگهداری کودکان خاص نگهداری می‌‎‌‌شود، سعی دارد این حیوانات را نجات دهد. او زبان آن‌ها را می‌فهمد و به همراه کبوتران به منطقه ای می‌رود که آخرین بازماندگان آنجا هستند. حیوانات به کمک او نیاز دارند. در طول داستان با موشی با اخلاق عجیب، دختری به نام پالی، سوسکی تعلیم دیده در ارتش، توله گرگی بازیگوش، کبوترهای سخنگو و گوزنی خردمند آشنا می‌شوید. کستر توانایی‌های خارق العاده دارد که خود بی خبر از آن است.

در جلد دوم کتاب، اتحاد سیاه دلان ، اینبار کستر باید به نجات انسان‌ها بشتابد. چراکه درمی‌یابد در زیر سطح شهر پر زرق و برق حیات وحشی زندگی می‌کند که در صدد هستند بر علیه انسان‌ها، دشمنان خود، قیام کنند. کستر تنها کسی‌ست که می‌تواند انسان‌ها را نجات دهد. آیا او موفق می‌شود؟

و در جلد سوم ، منطقه آبی، در این کتاب وال آبی از آخرین بازماندگان نجات یافته، خبری از اقیانوس‌ها آورده است که کره‌ی زمین را تهدید به نابودی می‌کند. کستر باید به دنبال موشی شجاع باشد که نجات کره‌ی زمین فقط به دستان او وابسته‌ست.

برای خرید این کتاب‌ها از بهترین نمونه‌های کتابهای کودک و نوجوان کافیست به لینک زیر بروید.

خرید کتاب ویروس چشم قرمز نشر افق

خرید کتاب اتحاد سیاه دلان نشر افق

خرید کتاب منطقه آبی نشر افق

 


  • قبرستان عمودی(دروازه ی مرگ 1)

قبرستان عمودی اولین جلد از مجموعه سه جلدی دروازه مرگ از انتشارات افق هست. نویسنده این کتاب مورد تقدیر شورای کتاب کودک حمیدرضا شاه آبادی است. از داستان و دقت نظر ویژه به تهران و تاریخ تهران قابل حدس است که تحصیلات نویسنده چه بوده!

حمیدرضا شاه آبادی در رشته تاریخ تحصیل کرده است و داستان نویسی هم برای بزرگسالان و هم برای نوجوانان از مهارت ایشان است.

قبرستان عمودی اشاره دارد به ساختمانی عمودی که اجسادی در آن دفن شده است. این یعنی اشاره به تاریخ و و حوادثی که بر آن گذشته است. مجید شخصیت اصلی داستان در تمام سه جلد است. او در هر جلد درگیر رویدادی عجیب و ترسناکی در تاریخ می‌شود. در جلد اول مجید سر از خانه‌ای عجیب که کودکان در آن قالیبافی می‌کنند در می‌آورد. خانه ای با دیوارهایی از اجساد مردگان! در جلد دوم داستان مجید در تهران وبازده می‌گذرد. دوران قحطی و سخت مردمان تهران و زندگی‌هایی در خندق‌های اطراف شهر. از این رو عنوان جلد دوم خندق شب نامگذاری شده است. در جلد سوم با نام چاه تاریکی، مجید وارد دنیای مرگان می‌شود و در موقعیتی خاص قرار می‌گیرد و باید تصمیم مهمی بگیرد.

برای خرید این کتاب از بهترین نمونه‌های کتاب برای نوجوانان کافیست به لینک زیر بروید.

خرید کتاب قبرستان عمودی(دروازه ی مرگ 1)

 


  •  ادسون آرانتس دوناسیمنتو و خرگوش هیمالیایی اش

اگر به دنبال داستانی سراسر تخیلی و جذاب و درعین حال واقعی می‌گردید، حتما این کتاب مورد نظر شماست. ماجرای نویسنده‌ای که سعی دارد داستانی کاملا واقعی درباره حادثه آتش سوزی سینما رکس آبادان بنویسد اما فردی موفرفری فانتا به دست می‌آید و سراغ خرگوشی هیمالیایی‌اش می‌گیرد. با اسمی عجیب و سخت تمرکز نویسنده را بهم می‌ریزد. او اصرار دارد که در داستان باشد. نویسنده به او قول می‌دهد که از اسمش استفاده کند اما الان باید برود و جای او اینجا نیست...

جمشید خانیان نویسنده کتاب " ادسون آرانتس دوناسیمنتو و خرگوش هیمالیایی اش " با تسلط بر مبانی روانشناسی و اصول داستان‌نویسی و باور به هوش مخاطبان نوجوان داستانی را روایت می‌کند که هم در تخیل و فانتزی کم ندارد و هم روایت تلخ تاریخی را بیان می‌کند. درهم آمیزی شخصیت اول داستان با خود نویسنده، که هر دو نویسنده هستند و چالشی میان اصل واقعیت تاریخی با آنچه که شخصیت اول داستان خواهان آن است، داستانی بسیار جذاب و خواندنی را ساخته است.

این کتاب را انتشارات فاطمی در سال 1398 به چاپ رسانده است.

برای خرید این کتاب از بهترین نمونه‌های کتابهای کودک و نوجوان کافیست به لینک زیر بروید.

خرید کتاب ادسون آرانتس دوناسیمنتو و خرگوش هیمالیایی اش

 


 

 سخن آخر

 

انتخاب و خرید کتاب برای نوجوانان بسیار عمل مهم و حساسی است. به دلیل نوسانات روانی و فیزیکی در نوجوانان و تغییر هیجانات بسیار مهم است که نوجوانان را به کدام سمت و سو می‌کشانیم. براحتی می‌توان آن‌ها را مشتاق کتاب و کتابخوانی کرد و براحتی هم می‌توان با انتخاب و خرید نامناسب کتاب آن‌ها را زده کرد. 

ما در اینجا قصد داریم بهترین کتاب‎‌‌های مناسبی که در طول سال توسط منابع مورد تایید واقع می‌شوند، معرفی کنیم. 

با ما همراه باشید

 


مقالات مرتبط 

بهترین کتاب کودک و نوجوان

1. کتاب داستان خنده دار برای کودک و نوجوان : خاطرات یک بی عرضه