ویژگی های ترجمه های مختلف کتاب آناتومی گری

  • نویسنده : مینا به کار
  • انتشار : 1400/12/23 3:07 PM

آناتومی گری

مبحث آناتومی از آن دروسی است که تمام دانشجویان پزشکی و پیرا پزشکی در تمامی سطوح باید بدانند و بخوانند. در این حوزه بهترین کتابی که می شود معرفی کرد کتاب آناتومی گری است که توسط هنری گری تالیف شده و توسط هنری وندی کرت تصویر سازی شده است. این کتاب از مهمترین کتابهای آناتومی در دسترس است. اصل کتاب به زبان انگلیسی تک جلدی است اما ترجمه فارسی آن در چند جلد تدوین شده. از آنجایی که منبع مهمی محسوب می شود در ایران مترجمی متخصص و انتشارات مختلفی کتاب آناتومی گری را ترجمه و چاپ کرده اند.

از طرفی خرید آن دشوار شده است و از طرفی دیگر آزادی انتخاب بیشتری دارید. به این معنا که با مطالعه انواع ویژگی های محتوایی و ترجمه و همچنین ویژگی های فنی و بصری چاپی، هر فردی می تواند بهترین انتخاب متناسب با روحیه خود داشته باشد.

در اینجا ما به برخی ویژگی های ترجمه های مختلف پرداختیم تا انتخاب و خرید برای شما راحتتر شود.

 

ویژگی های کتاب آناتومی گری

کتاب آناتومی گری در 4 بخش نوشته شده است. این بخش‌ها بطور کلی به توضیحاتی درباب آناتومی بدن انسان، صفحات آناتومیک و نیز انواع روش‌های تصویر برداری از بدن پرداخته است.

در بخش بعدی درباره آناتومی تنه و قفسه سینه، شکم و لگن را از استخوان ها تا بافت نرم تشریح کرده است.

پس از آناتومی تنه، به سراغ آناتومی اندام های فوقانی و تحتانی رفته و استخوان‌ها، عروق و اعصاب، عضلات هر یکی از چهار اندام اصلی بدن را به طور کامل شرح داده است.

در نهایت آناتومی سر و گردن را بررس یکرده که از سخت ترین بخش‌های کتاب است و تمامی عروق، استخوان‌ها، اعصاب و عضلات سر و گردن مورد بررسی و تشریح دقیق قرار می‌گیرند.

در انتهای کتاب نوروآناتومی به کتاب اضافه شده و دستگاه عصبی مرکزی یعنی مغز، مخچه، ساقه مغز و نخاع به تفصیل بررسی شده است.

در ترجمه فارسی کتاب آناتومی گری چهار جلد شده است. و چهار بار ویرایش شده است. کتاب رنگی است و دارای متنی روان و قابل فهمی دارد.

  1. جلد اول: آناتومی تنه گری
  2. جلد دوم : آناتومی اندام گری
  3. جلد سوم : آناتومی سر و گردن گری
  4. جلد چهارم : نورو آناتومی گری

در ادامه با انواع ترجمه ها و ویژگی های آن آشنا شوید.

 

  1. کتاب آناتومی گری اندیشه رفیع

انتشارات اندیشه رفیع از پیشروان کتب علمی پزشکی کتاب آناتومی گری را با ترجمه دکتر شیرازی منتشر کرده است.

کتاب آناتومی گری دکتر شیرازی ترجمه خوبی دارد اما کیفیت فیزیکی کتاب مانند کیفیت تصاویر و متن، نسبت به سایر انتشارات، کیفیت بهتری است. از اینرو به نوعی، از لحاظ چاپی رتبه اول را از آن خود می‌کند.

از دیگر ویژگی‌های خوب این ترجمه این است که اصطلاحات انگلیسی را به زبان اصلی در سرتاسر کتاب کنار کلمه ترجه شده آورده است. از اینرو دانشجو یا محقق می تواند براحتی تحقیقات بیشتری به زبان اصلی داشته باشد. از دیگر همکاران ترجمه می توان از دکتر ابراهیم اسفندیاری نام برد.

نشر رفیع کتاب آناتومی گری را در چهار جلد رنگی در قطع وزیری و جلد شومیز به چاپ رسانده است.

خرید کتاب آناتومی گری انتشارات اندیشه رفیع ، دکتر شیرازی

 

 

 

 

  1. کتاب آناتومی گری ابن سینا

انتشارات ابن سینا کتاب آناتومی گری با ترجمه دکتر حسن زاده عرضه بازار کرده است. ترجمه دکتر حسن زاده ترجمه بهتری نسبت به سایر ترجمه ها است.  تفاوتی که با ترجمه دکتر شیرازی دارد این است که در این ترجمه، اصطلاحات انگلیس کنار کلمات نوشته نشده است.

برای ترجمه کتاب‌های اینچنینی چندین مترجم مشارکت می‌کنند. در مورد ترجمه کتاب آناتومی گری، دکتر حسن زاده هم یتوان گفت ترجمه بسیار خوبی دارد اما ممکن است در بخشهای انسجام و یک دستی متن بهم خورده باشد. به دلیل تعدد مترجمین است. در این مورد ویراستار باید دقت بیشتری به خرج دهد. ولی در مجموع ترجمه دکتر حسن زاده بهتر از سایرین است.

چاپ کتاب به صورت تمام رنگی‌ست. جنس کاغذ و کیفیت تصاویر و متون قابل مقایسه با سایر انتشارات نیست.

نشر ابن سینا در چهار جلد رنگی در قطع وزیری و جلد شومیز به چاپ رسانده است.

 

خرید کتاب آناتومی گری انتشارات ابن سینا ، دکتر حسن زاده

 

  1. آناتومی گری انتشارات آرتین طب

انتشارات آرتین طب کتاب آناتومی گری را د سه جلد تمام رنگی در قطع وزیری با ترجمه دکتر مهدی زاده به چاپ رسانده است. دکتر روناک شعبانی، دکتر شیما آب آب زاده، دکتر روح اله گازر، دکتر فریبا ظفری، دکترلیلا بیگم حجازیان، دکتر رضا نجات بخش، دکتر مرضیه درویش اساتیدی از سایر دانشگاه های علوم پزشکی کشور در ترجمه این اثر مهم همکاری کرده اند.

هرچند جنس کاغذ چاپی این نسخه نسبت به سایر نشرها خوب نیست اما کیفیت چاپ قابل قبولی دارد. از ویژگی خاص ترجمه کتاب آناتومی گری دکتر مهدی زاده می توان به این نکته اشاره کرد در فوتر کتاب اصطلاحات تخصصی انگلیسی معادل را نوشته است.

خرید کتاب آناتومی گری نشر آرتین طب، ترجمه دکتر مهدی زاده

 

  1. کتاب آناتومی گری انتشارات حیدری

انتشارات حیدری کتاب آناتومی گری با ترجمه دکتر والیانی بیرون داده است.

جنس کاغذ و کیفیت چاپ تصاویر و متون کتاب متوسط ارزیابی شده است. ترجمه دکتر والیانی هم از آنجایی که در بعضی از بخشها اشکالات نگارشی دارد متوسط می دانند.

این نسخه از کتاب آناتومی گری در قطع وزیری تمام رنگی در سه جلد روانه بازر شده است.

خرید کتاب آناتومی گری انتشارات حیدری، ترجمه دکتر علی والیانی