قیمت :
100,000 تومان

نمایشنامه های شاعر احمدرضا احمدی (جلد سوم)

چلچله

امتیاز این کتاب

امتیاز 0 / 0 رای
موضوع اصلی هنر
موضوع فرعی نمایشنامه و فیلمنامه
نویسنده احمدی احمدرضا از این نویسنده
ناشر چلچله از این ناشر
نوبت چاپ 1
سال چاپ 1395
شابک 9786008625322
نوع جلد شوميز 
قطع رقعي
وزن 220 گرم
تعداد صفحات 248 صفحه
این جانِ دلواپس را اگر با پیرمرد داستان اُ. هنری قیاس می‌کنم نه صرفاً از سرِ شباهتی کلی که به دلیل پیوندی عمیق‌تر میان جنس فداکاری شخصیت داستان اُ. هنری و ازخودگذشتگی بی چشم‌داشت آن جانِ دلواپس نمایشنامه‌های شاعر است. جانِ دلواپسی که در هر نمایشنامه در هیئتی ظاهر می‌شود؛ در نمایشنامه «انبارها» در هیئت زن پریشان و خانم معلم ناشنوایان، در نمایشنامه پیله‌ها در هیئت «خانم مجلل»، در نمایشنامه «ماهتاب دریایی» در هیئت مادر و در نمایشنامه «تولد اول، تولد دوم» در هیئت معلم موسیقی و همسران مردانی که به بیماری غریبی مبتلا شده‌اند.

در هر چهار نمایشنامه هم این جانِ دلواپس که می‌خواهد آخرین برگ را بر دیوار نقش زند و مرگ را از در براند، جانی زنانه است. این جانِ دلواپس زنانه با تخیلِ شاعرانه پنهان در پس پشت نمایشنامه‌ها دست‌به‌یکی کرده تا رؤیای محال نجات جهان را با هر دستاویزی که شده محقق کند.

هر نمایشنامه به مجموعه تابلوهایی می‌ماند که در آن‌ها همه ترفندهای هنری، از شعر گرفته تا نقاشی و سینما و تئاتر و ...، به کار گرفته‌ شده‌اند تا رؤیایی رنگین خلق کنند بر دیواری خاکستری. دیواری که جانِ دلواپس، شتاب‌زده تا وقت نگذرد، کیسه رنگش را به‌سوی آن پرتاب می‌کند و ردی از رنگ‌ بر آن دیوار به‌جا می‌گذارد به نشان تعارض با خاکستری فجایع. آنچه این کیسه رنگ به دیوار می‌پاشد خوابی روشن است که می‌خواهد کابوسی را که دیوار منعکس می‌کند پس براند. رنگِ درون این کیسه آمیزه‌ای است از همه آنچه به‌مرور سالیان در ذهن و تخیل شاعر ته‌نشین شده و جهان شاعرانه او را شکل داده است؛ از سینمای نئورئالیسم ایتالیا و دسیکا و روسلینی بگیر تا سوررئالیسم فلینی و فیلم‌های آنتونیونی و بیماری و مرگ منتشر در «مرگ در ونیز» ویسکونتی (نگاه کنید به نمایشنامه آخر، با عنوان «تولد اول، تولد دوم») و نقاشی‌های رنه مگریت و موسیقی کلاسیک و عشق و رنگ و گل و دریا و هرآنچه مقابله می‌کند با تهدید جنگ و بیماری و بلاهای طبیعی و غیرطبیعی و اقسام فجایع مرگبار.

این راه‌حل ساده و بی‌آلایشِ شاعر است برای پس‌راندن مرگ و نیستی. جدا از این‌که این راه‌حل را بپذیریم یا راه‌حل دیگری داشته باشیم، مهم همان نفسِ درافتادن با نیستی است که در هر چهار نمایشنامه هست.

بیشتر بدانید

تعداد مشاهده این کتاب
247 بار
دفعاتی که پیشنهاد شده
0 بار
تعداد افرادی که این کتاب را خوانده اند
0 بار
تعداد افرادی که میخواهند این کتاب را بخوانند
0 بار

امتیاز شما به این کتاب

امتیاز 0 / 0 رای

کتاب های مرتبط

آخرین بریده ها